Ивайло Тодоров, предприемач в земеделието, “Made in Green“ , 14.08.2023 г.
“Изискванията са много тежки, регламентът за биопроизводство е тежък, пътят за сертифициране е сложен и нивата на контрол са много. Истината е, че може би, за да имаме истинска биохрана и за да знаят хората, че като купят нещо, то наистина е био, контролът трябва да остане, но да се оптимизира.“
В ефира на предаването Тодоров разказва повече за кампанията “Be оrganic!“, чиято цел е повишаване на производството и увеличаване на потреблението на биохрани. Идеята е да се направят посещения във ферми, интерактивна карта на биофермите, да се организират отворени дни в тях, за да види обществото как се произвежда тази храна и да се увери в качеството ѝ. Гостът споделя, че доверието на потребителите в биохраните не нараства, тъй като те се сблъскват с невярна или с малко информация.
“Цените на биохраните неслучайно са по-високи, защото изискванията, които споменах, са доста и включват това да се използват определени биологични торове и препарати, които са определени за биопроизводство. Всички те са на органична основа и са много по-скъпи.“
На въпроса дали е постижимо при предприемане на необходимите мерки пазарът на биохрани у нас да нарасне и да измести по процентен дял конвенционалните храни гостът е оптимистичен. По негови думи това е възможно, но трябва да се положат усилия както от държавата, така и от бизнеса. Според него в България има както качествени, така и некоректни производители и онези, които работят коректно, трябва да посочват тези, които не го правят.
“Трябва да покажем добрите примери – тези, които водят до повишаване на доверието, консумацията и производството!“