Забавления за малки и големи предложиха организаторите от CAP Green Zone
Пролетният фестивал „От фермата до трапезата“, организиран по проекта CAP Green Zone и подкрепен от „Хранкооп“, събра в столичния клуб „Маймунарника“ почитатели на добрата храна, родното производство и качественото забавление. В рамките на няколко часа стотици софиянци успяха да се насладят на различни фермерски продукти, които се предлагаха от над 20 производители на качествена храна в Борисовата градина, както и да се запознаят с народните традиции на различните фолклорни области чрез завладяващите танци на формацията Masters Of The Dance. Забавления не липсваха и за децата. През целия ден те можеха да се докоснат до кулинарното изкуство чрез различни уъркшопи и в същото време да спечелят различни награди.
Натурално джелато изкуши малки и големи
Един от най-атрактивните щандове, пред който се тълпяха и малки, и големи, бе този на Джелатерия Диана. Ивет Стойчева разказва, че джелатото, което те предлагат, всъщност е чисто занаятчийски продукт, като от компанията се стремят да произвеждат от фунийката до бисквитките и украсите за сладоледа, тъй като държат на доброто качество, което сами могат да гарантират.
„Това е висококачествен, натурален продукт. Прави се само от натурални съставки, което означава, че в него няма оцветители, няма консерванти и подобрители“, обясни тя. На гостите на фестивала на щанда на Джелатерия Диана предложиха няколко вида категории джелато – веган, със суперхрани, с мляко, с алкохол, както и различни плодови варианти. Ивет допълни, че плодовият и веган сладоледът всъщност представляват тип сорбета, тъй като са без мляко, а най-любимият на хората е с алкохола, който е италианска класика.
През тази година от Джелатерия Диана радват своите почитатели и със сладолед козунак, в който има парченца френски бриош, стафиди и парчета шоколад, а по случай рождения ден на джелатерията ще има още много изненади.
В търсене на балансирания вкус
„Всичко е натурално, напитките са с пчелен мед. Имаме три вида напитки: първата е джинджифилов шот, който представлява концентрат от джинжифил, мед и лимон. Имаме подобна напитка, която е по-голяма разфасовка, в която е добавена и изворна вода, и третата е чай – мурсалски чай с пчелен мед и джинджифил“, разказа Павел Викторов, който е сред най-новите попълнения на фермерския пазар на „Хранкооп“. Интересът към полезните напитки е много голям и засега бизнесът е прохождащ и съпътстващ другите му дейности, но младият участник залага на изпитани собствени рецепти, които впечатляват с балансиран вкус. „Рецептата си е наша, ние сме си я измислили, балансът между вкусовете е много добър. Не е много нито лютото, нито сладкото, нито киселото. Направили сме балансиран вкус, никой да не е натрапчив и да преобладава“, разказва Павел.
Засега за производството на полезната джинджифилова напитка Павел е наел малко помещение и всичко се върши на ръка, но се надява да оптимизира процеса и така цената на крайния продукт да падне.
Ягодите стават рано под полиетилен
Ягодите винаги са били приемани като изкушение, дори и за знатни особи, затова вече близо от месец почитателите на чиста храна могат да се насладят на вкусните ягоди, а вече и малини, произведени от Станислав Стойнев от Кюстендил. Производителят вече втора година се радва на качествена реколта от ягоди в полиетиленови оранжерии и планира през тази година, за да съкрати разходите, сам да произведе разсадите за ягодовите градини. В момента разходите за засаждане на 36 хил. растения за ранния сезон са му коствали по лев на стръкче, обяснява той.
От 10 дка полиетиленови оранжерии в половината от тях се отглеждат ягоди през тази година, на останалите площи има малини, къпини, боровинки. По-голяма част от продукцията се получава на хидропоника, но има растения и в обикновен субстрат, казва Стойнев. Според него производството на хидропоника е много улеснено, тъй като позволява контролиране на средата, в която се развиват растенията, затова вероятно в бъдеще все повече фермери ще се ориентират към тази среда.
От биоферма „Поляна“ гарантират високо качество
Сред редовните участници на фермерските фестивали, са и стопаните от биоферма „Поляна“, които са и едни от създателите на „Хранкооп“, разказва Ралица Касимова на щанда на организацията. От биофермата предложиха на гостите на пролетния фестивал „От фермата до трапезата“ уникален кашкавал, отлежал между 1 и 3 години, който може да се вкуси в различни комбинации от мляко, както и опушен. Сред вкусните изкушения от биоферма „Поляна“ са невероятните си желета от трънки, глог или пък коприва, както и традиционните познати вкусове – шипков мармалад, мармалад от малини, вишни, мед, сладко от рози, ядки и билки.
Биоферма „Поляна“ е биосертифицирана и е единствената ферма в България, която е призната по Деметър за биодинамично земеделие, уточни Ралица Касимова.
Дива риба от Черно море зарадва почитателите
С дива риба от Черно море пък впечатляват от „Черноморски улов“, които представят различни деликатеси на в ароматна марината. „Всичката риба, която е предлагаме на хората, е уловена от Черно море и това, което можем да представим в прясна марината, са няколко варианта чернокоп и паламуд. Няма консерванти, няма Е-та, няма оцветители, затова и продуктът е много качествен“, казва Явор Ралинов. На щанда на „Черноморски улов“ се редят човек след човек, чакайки да опитат някой от трите вида чернокоп – със зехтин, лимон или чили, или пък паламуда, приготвен по класическа рецепта, пушен или с три вида подправки.
Явор разказва, че фабриката им се намира във Варна, под Аспаруховия мост, а сдружението, което лови рибата, е Черноморски изгрев. „Може да намерите нашите продукти в големите магазини, както и в биомагазините“, казва още Ралинов.
Той обеща изненади през този сезон за почитателите на рибните изкушения и загатна, че ще започнат първо със сафрид.
Гурме наслада
Качествената храна обаче не свършва с това. По време на фермерския фестивал сред най-взискателните клиенти можеха да се докоснат и до гурме продуктите, като аспержи, произведени от ферма във Великотърновското село Джулюница.
Макар и трудно вече трета година стопаните са на пазара и се радват на постоянно търсене. Затова днес те се хвалят с удвоена площ, която са заредили с аспержи за производство. За да се отгледа от семката до реколтата обаче аспержите искат три години, а трудът е предимно на ръка. Повечето клиенти на фермата за аспержи са ресторанти и частни лица, като основно търсенето е съсредоточено в София и Варна, разказват стопаните.
По време на пролетния фестивал „От фермата до трапезата“, организиран по проекта CAP Green Zone сред най-впечатлените бяха децата, които успяха да направят палачинки, да танцуват с професионални хореографи, както и да се насладят на различни игри, уъркшопи и забавления.
Източник: agrozona.bg