58% от продуктите се реализират основно на националните пазари, сочи проучване на Евробарометър
Европейската комисия (ЕК) вече има признати 3500 храни и напитки със защитено наименование за произход (ЗНП), след като одобри добавянето на вината „Corrèze“ от Франция към Европейския регистър на географските указания.
Вината „Corrèze“ включват червени вина, бели вина и вина, произведени от стафидирано грозде, носещи традиционния етикет „vin de paille“. Определеният географски район „Corrèze“, т.е. югозападната част на департамент Corrèze, е разположен в подножието на басейните на реките Brive и Meyssac. Геоложките условия, както и човешките фактори, като техники за сушене, допринасят за състава и структурата на вината, оправдавайки ЗНП.
Географските указания се прилагат за различни храни, селскостопански продукти, вина, ароматизирани вина и спиртни напитки, произведени в определени региони. Те защитават репутацията на конкретни имена на продукти, регионални и традиционни производствени процеси или други основни елементи, които оформят кулинарното наследство в цяла Европа, казват от ЕК.
Хранително-вкусовите продукти и вината могат да бъдат защитени като защитено наименование за произход (ЗНП) и защитено географско указание (ЗГУ), а спиртните напитки като географски указания (ГУ).
Изследване на Евробарометър показва, че зачитането на местните традиции и ноу-хау е важен фактор при закупуването на хранителни продукти за голяма част от европейците (от 56% до 97% в зависимост от страната). Също така е по-вероятно респондентите да купуват хранителни продукти, които идват от географска област, която познават. Данните сочат още, че продажната стойност на продукт със защитено наименование е средно двойно по-голяма от продажната стойност на подобен продукт без сертификат. Надбавката за стойност е 2,85 за вина, 2,52 за спиртни напитки и 1,5 за селскостопански продукти и храни.
Според същото проучване географските указания на ЕС представляват приблизителна стойност на продажбите от 74,76 милиарда евро през 2017 г., 6,8 % от общата стойност на продажбите на европейския сектор на храните и напитки. Вината представляват повече от половината от тази стойност (39,4 милиарда евро), селскостопански продукти и храни 35% (27,34 милиарда евро) и спиртни напитки 13% (10,35 милиарда евро).
Географските означения се реализират основно на националните пазари (58% от тяхната продажна стойност). Останалите продажби се разпределят поравно между пазара на ЕС и извън ЕС.
Продуктите с регистрирано наименование представляват 15,4% от общия износ на селскостопански храни от ЕС . Вината остават най-важният продукт както по отношение на общата стойност на продажбите (51%), така и по отношение на търговията извън ЕС (50%). Отвъд своите граници ЕС предприема много стъпки за защита на автентичността на продуктите и гарантира, че европейските качествени продукти са признати в целия свят. Защитата с ГУ помага в борбата с фалшифицираните продукти, които застрашават репутацията на автентичните, местни и регионални продукти и поминъка на техните производители.